Polska jest tematem przewodnim na Uznamskim Festiwalu Muzyki organizowanym do 12 października 2024 roku.
Wyspa Uznam zamieniła się w niezwykłe miejsce koncertowe, prezentujące gwiazdy i muzyczne „skarby” z regionu Morza Bałtyckiego. W tym roku festiwal wrócił ponownie z tematem przewodnim – Polską i celebruje bogate więzi kulturowe między naszym krajem a Niemcami. W środę podczas konferencji prasowej Thomas Hummel, dyrektor Uznamskiego Festiwalu Muzyki oraz Joanna Agatowska, Prezydent Miasta Świnoujście zachęcali mieszkańców do wzięcia udziału w tej artystycznej uczcie.
Szczególnej uwadze polecamy koncert w dniu 5 października, na którym wystąpi legendarna „MozART group” w Miejskim Domu Kultury w Świnoujściu z programem „Cztery struny świata”.
– Tego festiwalu by nie było, gdyby nie Pan Thomas Hummel, który z niezwykłym zaangażowaniem, wizją i misją kreuje to wyjątkowe wydarzenie kulturalne na naszych wyspach, a przecież kultura łączy. Dziękuję w imieniu mieszkańców za popularyzowanie w tym roku szczególnie polskiej kultury – powiedziała Joanna Agatowska, Prezydent Miasta Świnoujście.
Podczas Uznamskiego Festiwalu Muzyki zaplanowano także występ Jakuba Józefa Orlińskiego, polskiego kontratenora, który niedawno wystąpił podczas ceremonii otwarcia igrzysk olimpijskich w Paryżu. Orliński połączył w występie dwa gatunki: operę i breakdance. W kościele protestanckim St. Petri w Wolgaście wystąpi 22 września o godz. 19.30.
22.09., 19:30, kościół protestancki St. Petri, Wolgast
KONCERT INAUGURACYJNY
„Beyond”
JAKUB JÓZEF ORLIŃSKI (kontratenor)
IL POMO D’ORO
Muzyka Claudio Monteverdiego, Giulio Cacciniego, Francesco Cavallego i innych mistrzów XVII wieku
23.09., 19:30, Zamek Stolpe, Stolpe
OTWARCIE FORUM MUZYKI MORZA BAŁTYCKIEGO
DAVID GERINGAS (wiolonczela)
IAN FOUNTAIN (fortepian)
Fryderyk Chopin: Introdukcja i Polonez Brillante op. 3
Krzysztof Meyer: Canzona op. 56 (dedykowana Davidowi Geringasowi)
Witold Lutosławski: Preludia taneczne na wiolonczelę solo
Fryderyk Chopin: Siedem pieśni op. 74, Johannes Brahms: II Sonata F-dur op. 99
25.09., 19:30, kościół protestancki, Krummin NAGRODA MUZYCZNA USEDOMER 2024
JOANNA ALEKSANDRA SIELICKA (fortepian)
Theodor Leschetizky: Six Méditations op. 19
Joseph Haydn: Andante con variazioni f-moll Hob. XVII:6
Fryderyk Chopin: Ballada nr 1 g-moll op. 23
Fryderyk Chopin: Scherzo nr 2 b-moll op. 31
24.09. 19:30, Kościół protestancki, Zinnowitz
SEN MŁODOŚCI
KEBYART
Mieczysław Weinberg: Aria op. 9 (1942), arr. Kebyart
Alexander Glasunow: Kwartet saksofonowy op. 109 (1932)
Aleksandra Kaca: abisal (2021), premiera w Niemczech
Krzysztof Meyer: Kwartet na cztery saksofony op. 65a (1986)
Jörg Widmann: 7 Capricci (2021)
26.09. 19:30, Seetelhotel Villa Esplanade, nadmorski kurort Heringsdorf
JAZZ KONCERTUJĄCY
„Wieniawski in Blue”
FILHARMONIA ŚLĄSKA
PIOTR PŁAWNER (dyrygent i skrzypce)
PAWEŁ TOMASZEWSKI TRIO
Pt. 27.09. godz. 15:00, Pommernhalle (Hala Pomorza), Seebad Ahlbeck
COOL USEDOM SYMPHONY
ANDREAS PEER KÄHLER (kierownik projektu, kompozytor i dyrygent)
ORKIESTRA KAMERALNA „UNDER DEN LINDEN”
Uczniowie szkół wyspy Uznam
Sob. 28.09. godz. 17:00, kościół ewangelicki św. Marii Panny (St. Marien), miasto Uznam
OPOWIEŚCI LICZYRZEPY
DEVID STRIESOW (mówca)
HIDEYO HARADA (fortepian)
TAKUMI KUROSAKI (fortepian)
„Jak duch w obcym świecie”
Baśnie i opowieści o olbrzymie Liczyrzepie Muzyka fortepianowa Carla Marii von Webera i Louisa Spohra
Niedz. 29.09. godz. 11:00, sala kinowa, Historyczno-Techniczne Muzeum Peenemünde
KONCERT LAUREATÓW SZKÓŁ MUZYCZNYCH
Laureaci konkursu „Młodzież muzykuje” szkół muzycznych z Wolgast-Anklam, Uecker-Randow i z Greifswaldu
Niedz. 29.09. godz. 15:00, kościół ewangelicki, Liepe
Z POLSKICH GÓR
KAPELA OCHODZITA
grupa folklorystyczna z Górnego Śląska
Pon. 30.09. godz. 10:00 – 17:00, miejsce zbiórki: przy kościele ewangelickim w Seebad Ahlbeck | Stacje: Liepe, Mellenthin, Benz, Schloss Stolpe
MUZYCZNA WYCIECZKA PO WYSPIE
Muzyka organowa na poszczególnych stacjach
Wt. 01.10. godz. 17:00, Zamek w Stolpe, Stolpe
KONCERT KOŃCOWY BAŁTYCKIEGO FORUM MUZYCZNEGO
Uczestnicy Bałtyckiego Forum Muzycznego DAVID GERINGAS (wiolonczela) TAMAMI TODA-SCHWARZ (fortepian)
Śr. 02.10. godz. 19:30, kościół ewangelicki, Seebad Ahlbeck
DZIEDZICTWO CHOPINA
RAFAŁ BLECHACZ (fortepian)
Ludwig van Beethoven: Sonata fortepianowa nr 14 cis-moll op. 27, nr 2 „Sonata księżycowa”,Franz Schubert: Cztery Impromptus D 899 op. 90, Karol Szymanowski: Wariacje b-moll op. 3,Fryderyk Chopin: Sonata fortepianowa nr 3 h-moll op. 58
Czw. 03.10. godz. 17:00, kościół ewangelicki, Seebad Heringsdorf
YOUNG CONCERT ARTISTS NEW YORK: KONCERT LAUREATÓW NAGRÓD
MICHAEL YEUNG (perkusja)
Iannis Xenakis: Rebonds B
J.S. Bach: Prelude-Presto z Suity na Dźwięki e-moll BWV 996,
Claude Debussy: Rêverie, aranżacja na wibrafon, Maurice Ravel: Mouvement de Menuet zSonatiny, aranżacja dla Marimba
Philippe Hurel: Loops II na wibrafon, Georges Aperghis: Le corps à corps
John Cage: In a Landscape, aranżacja dla Marimba i na wibrafon,
James Wood: Rogosanti,
Olivier Messiaen: O Sacrum Convivium
04.10. 19:30, Steigenberger Grandhotel and SPA, Seebad Heringsdorf
SALON PADEREWSKI
BOGUSŁAW RABA (Uniwersytet Wrocławski)
WOLFGANG TEMPLIN (Berlin)
JAN BRACHMANN (Moderacja)
Muzyka fortepianowa Ignacego Jana Paderewskiego
05.10. 19:30, Miejski Dom Kultury, Świnoujście
CZTERY STRUNY ŚWIATA
„MozART group”
FILIP JAŚLAR (I SKRZYPCE)
MICHAŁ SIKORSKI (II SKRZYPCE)
PAWEŁ KOWALUK (ALTÓWKA)
BOLEK BŁASZCZYK (WIOLONCZELA)
06.10. godz. 14.00, Muzeum Historyczno-Techniczne Peenemünde
KONCERT SYMFONICZNY MUSIKLAND MV
ORKIESTRA NDR ELBPHILHARMONIE
ALAN GILBERT (dyrygent)
RAFAŁ BLECHACZ (fortepian)
Claude Debussy: „La mer”
Fryderyk Chopin: Koncert na fortepian i orkiestrę e-moll op. 11
Maurice Ravel: „Daphnis et Chloé”, Suita nr 2
08.10. 19:30, kościół protestancki, Benz
ŚLĄSKI ROMANTYZM
SINE NOMINE
MARTIN SEEMANN (wiolonczela)
KLAUS HARER (moderacja)
Józef Elsner: Kwartet smyczkowy F-dur op. 1
Stanisław Moniuszko: Kwartet smyczkowy nr 1 d-moll
Franz Xaver Gebel: VIII Kwintet smyczkowy B-dur op. 27
09.10. 19:30, Seetelhotel Nautic Usedom, Koserow
WIECZÓR JAZZOWY
KASIA PIETRZKO TRIO
10.10. DANZIGER BAROCK 19:30, kościół protestancki, Seebad Ahlbeck
ROMAN PERUCKI (organy)
Muzyka z Gdańska: utwory z Tabulatury Gdańskiej (1591) i Tabulatury Oliwskiej (1619) Daniela Magnusa Gronaua, Johanna Gottlieba Goldberga, Mieczysława Surzyńskiego, Feliksa Borowskiego i Zbigniewa Kruczka.
11.10. 19:30, Hotel Usedom Palace, nadmorski kurort Zinnowitz
WALC POD BRZOZAMI
odczyt z FRANKIEM ARNOLDEM
JAN BRACHMANN (fortepian)
odczyt z „Brzozowego gaju” Jarosława Iwaszkiewicza (1932) w przekładzie Henryka Bereskiego, muzyka taneczna i rozrywkowa początku XX wieku,
Polskie pieśni ludowe w opracowaniu na fortepian Felicjana Szopskiego i Karola Szymanowskiego
12.10. godz. 20:00, Lokhalle UBB, Seebad Ahlbeck
KONCERT FINAŁOWY Z NDR-BIGBAND
„Polish Songs”
NDR BIGBAND
OLGA PASICHNYK (wokal)
KWARTET SMYCZKOWY ATOM
GEIR LYSNE (główny dyrygent)
Program i bilety na stronie
www.usedomer-musikfestival.de
Więcej informacji pod numerem telefonu +4938378-34647
STRAŻNIK TO temu
10 kwietnia 2023 na 12:03
I co z tego wynika, czy to pisanie o Brahmie lub o Egipcie coś wyjaśnia, czy czytelnik coś się z tego dowie, czy tylko zapamięta sam popis erudycji? By czegoś nauczyć, trzeba pewne elementy umieścić w kontekście i w pewnych całościach. Posługuje się tu uczony przykładem apokryfu, a była to okazja, by podkreślić, iż Kościół nie uznaje apokryfów za natchnione słowo Boże, dlatego też ów erudyta powinien ocenić tłumaczenie apokryfowe za mało istotne dla wiary chrześcijańskiej, jak i samo apokryficzne tłumaczenie symboliki jajka. Co mamy z tego, że usłyszymy, iż pisanki były już w czasach Sumeru? Możemy równie dobrze mówić, że były i małżeństwa w starożytności, lecz one znaczyły nie to samo co małżeństwa chrześcijańskie, monogamiczne, orientowane na Chrystusa, z ważną rolą kobiety.
Ujmę problem tak: pewne symbole są wspólne dla wielu kultur, ale gdy wnikniemy głębiej w ich znaczenie, okaże się, że jednak wyrażają co innego. Kiedy grupa Led Zeppelin wydała swoją pierwszą płytę, wielu krytyków kręciło nosami, że znowu mają tu rockowy blues, wiele grup go grało. Nie usłyszeli tego, co w tej muzyce było NOWE, oryginalne. Podobnie jest z symbolami sięgającymi nawet starożytności. Jajo symbolizowało świat, ale to chrześcijaństwo zaczęło porównywać jego skorupkę do pękającej (odpadającej) płyty grobowej Jezusa. Jasne, że to było przejęcie starego symbolu, bo poganom, którzy przyjmowali chrześcijaństwo nadal była bliska symbolika starożytna, nadal tkwili w pewnym kodzie kulturowym – ale też znaczenie starego symbolu zostało przemienione, by wskazywało na Chrystusa. A Chrystus już był NOWY. Tu odezwą się niektórzy, że w Indiach był Kryszna, który też wcielił się w ludzkie ciało jako bóg, był wcieleniem boga Wisznu. Łojejku… Wiele trudu wkładają ludzie, byle tylko uzasadnić swoją niechęć wyboru drogi Chrystusa, gotowi są wskazać, że Jezus miał dwie dziurki w nosie jak Budda… Na niechęć do wyboru Chrystusa nie poradzę, ale na odchodnym dopowiem, że Kryszna był lovelasem, miał różne kobiety, może niech choć to wystarczy, by nie zestawiać go z Chrystusem, ale na niechęć do Jezusa nie poradzi się nawet spokojnymi argumentami.